Dabrowski en de Reis van de Held

Dabrowski en de Reis van de Held

|

Er zijn momenten waarop je voelt dat je hele fundament trilt. Wat ooit vanzelfsprekend was, past simpelweg niet meer. Je werk, je relaties of je overtuigingen lijken niet meer te kloppen. Het verhaal dat je jezelf altijd verteld hebt, valt uit elkaar. Voor veel hoogbegaafde en multipassionate vrouwen voelt dit alsof er “iets mis” is. Het lijkt alsof je aan het afbrokkelen bent. Maar wat als dit proces juist precies de bedoeling is?
Dit artikel laat je zien hoe de Positieve Desintegratie van Kazimierz Dabrowski en de Reis van de Held van Joseph Campbell je handvatten geven om jouw struggle te herwaarderen, te plaatsen in je levensverhaal, en tot integratie met jezelf te komen.

Ik neem je graag mee op reis. Door jouw eigen Heldenreis!

Positieve desintegratie volgens Dabrowski

De theorie van positieve desintegratie (TPD) van Kazimierz Dabrowski is misschien geen makkelijke kost, maar wel ongelooflijk hoopgevend. Waar de meeste psychologische modellen stabiliteit, balans en aanpassing centraal stellen, zegt Dabrowski juist: groei begint wanneer je oude zelfbeeld uiteenvalt. Ik schreef er eerder een uitgebreid artikel over, dus hier komt alleen een beknopte uitleg.

Positieve desintegratie is het proces dat je brengt van leven naar de waarden van je omgeving, naar een authentiek leven volgens je eigen waarden. Dit kan niet zonder schuring: je begint in een soort vanzelfsprekende aanpassing (fase I), maar zodra je innerlijke conflicten voelt, breekt dat beeld open (fase II). Je komt in een chaotische periode van twijfel en botsende waarden, waarin niets meer vanzelfsprekend lijkt (fase III). Gaandeweg leer je kiezen voor je eigen waarden en maak je bewuste keuzes die passen bij wie jij écht bent (fase IV). Uiteindelijk kom je tot een stabiele, geïntegreerde persoonlijkheid waarin je jezelf en je waarden belichaamt (fase V).

Overexcitabilities bij hoogbegaafdheid

Volgens Dabrowski komt positieve desintegratie vaker voor bij hoogbegaafde mensen. Dat heeft te maken met overexcitabilities (OE’s): intensere gevoeligheden op vijf gebieden:

  • intellectueel (je denkt diep en eindeloos door)
  • emotioneel (je voelt intens en vaak heftig)
  • imaginatief (een rijke innerlijke wereld en fantasie)
  • sensueel (sterk bewustzijn van zintuiglijke prikkels)
  • psychomotorisch (veel energie, maar ook onrust)

Deze gevoeligheden zorgen ervoor dat hoogbegaafden sneller in conflict komen met zichzelf en hun omgeving. Je voelt dat de buitenwereld iets van je wil, maar vanbinnen klopt dat niet meer. Je ziet en voelt dingen die anderen over het hoofd zien. Dat kan pijnlijk en verwarrend zijn, maar volgens Dabrowski is het ook een teken van ontwikkelingspotentieel.

Waarom dit bevrijdend is voor hoogbegaafden

Voor hoogbegaafden kan kennis van positieve desintegratie een enorme opluchting zijn.

  • Het betekent dat je onrust niet een fout is, maar een functie.
  • Het geeft taal aan een gevoel dat je anders misschien pathologiseert (“ben ik nu depressief, of gek?”).
  • Het laat zien dat jouw intensiteit niet tegen je werkt, maar je gids is naar een authentiek leven.

Kortom: het wankelen ís de weg.

Tot zover even over de positieve desintegratie. Laten we kijken naar de andere kant van deze munt, de Reis van de Held.

De Reis van de Held van Campbell

De Amerikaanse mytholoog Joseph Campbell onderzocht honderden mythen en ontdekte een universeel patroon. Hij noemde dit de monomyth, maar het is bekend geworden als de Hero’s Journey. Ieder groot verhaal over groei en transformatie volgt in essentie dezelfde lijn, al komen niet alle fasen naar voren in elk verhaal.

De fasen van de heldenreis

De heldenreis bestaat volgens Campbell uit drie delen: het vertrek, de initiatie en de terugkeer.

Tijdens het vertrek stapt de held over van de gewone wereld naar de andere wereld, waarna er ook geen weg terug is. De initiatie dompelt de held onder in deze nieuwe wereld, met alle beproevingen en groei die daarbij horen. Tijdens de terugkeer moet de held haar oude, vertrouwde omgeving én haar nieuwe inzichten met elkaar zien te verenigen. Klinkt dat al een beetje bekend?

Klik op de balk hieronder voor een uitgebreide fasen-indeling van de Hero’s Journey. Omdat de theorie een beetje abstract voelt, heb ik twee bekende verhalen toegevoegd als voorbeeld, om wat meer gevoel te krijgen bij wat dat dan betekent in een verhaal.

Het vertrek (Departure)

  1. De roep tot avontuur (Call to Adventure) De held wordt geconfronteerd met iets dat verandering vraagt: een uitdaging, een probleem of een kans.
  2. Weigering van de roep (Refusal of the Call) Angst, twijfel of plichtsgevoel maken dat de held de oproep in eerste instantie afwijst.
  3. Bovennatuurlijke hulp (Supernatural Aid) Een mentor, gids of helper verschijnt om de held steun of magische middelen te bieden.
  4. De eerste drempel (Crossing the First Threshold) De held stapt de onbekende wereld binnen en verlaat het vertrouwde achter zich.
  5. De buik van de walvis (Belly of the Whale) Een symbool van volledige overgave: de held voelt dat er geen weg terug meer is.

De inwijding (Initiation)

  1. De weg van beproevingen (The Road of Trials) De held ondergaat tests, obstakels en uitdagingen die groei en vaardigheden afdwingen.
  2. Ontmoeting met de godin (Meeting with the Goddess) Ervaring van liefde, inzicht of diepe verbinding, vaak een symbolische beloning.
  3. De verleidster (Woman as Temptress) Afleidingen of verleidingen die de held van zijn pad kunnen brengen. Dit kan ook innerlijk zijn (ego, gemak, macht).
  4. Verzoening met de vader (Atonement with the Father) Confrontatie met een ultieme autoriteit of macht; innerlijk of uiterlijk. Vaak een moment van volwassenwording.
  5. Vergoddelijking (Apotheosis) De held bereikt een hoger bewustzijn, ziet de grotere samenhang of ervaart verlichting.
  6. De ultieme gift (The Ultimate Boon) De held vindt of verkrijgt het doel waarvoor hij de reis begon: kennis, inzicht, een schat of een kracht.

De terugkeer (Return)

  1. Weigering van de terugkeer (Refusal of the Return) De held wil soms niet terugkeren naar de gewone wereld; de nieuwe werkelijkheid voelt te waardevol of te zwaar om te delen.
  2. De magische vlucht (The Magic Flight) Als de gave niet vrijwillig wordt verkregen, moet de held ermee ontsnappen, vaak achtervolgd door vijanden of obstakels.
  3. Redding van buitenaf (Rescue from Without) Hulp van bondgenoten of externe krachten maakt de terugkeer mogelijk.
  4. De terugkeer over de drempel (Crossing the Return Threshold De held moet de schat, wijsheid of verandering integreren in de gewone wereld.
  5. Meester van twee werelden (Master of Two Worlds) De held leert balanceren tussen de alledaagse en de spirituele of buitengewone wereld.
  6. Vrijheid om te leven (Freedom to Live) De held leeft zonder angst voor de dood, gehecht noch gevangen, en kan ten volle aanwezig zijn in het moment.

Dit prachtige liefdesverhaal van Charlotte Brontë geeft een mooi voorbeeld van uitdagingen, morele waarden en hoe trouw zijn aan jezelf uiteindelijk tot geluk leidt.

  1. De roep tot avontuur: Jane groeit op bij haar kille tante Mrs. Reed. Ze voelt diep dat ze daar niet thuishoort, en dat ze een ander leven moet leiden.
  2. Weigering van de roep: Ze probeert zich aan te passen, te gehoorzamen en haar emoties in te slikken… maar dit botst steeds met haar gevoel voor rechtvaardigheid en waarheid.
  3. Bovennatuurlijke hulp: Mr. Lloyd (de dokter) en later Helen Burns zijn haar eerste helpers. Helen leert haar over innerlijke kracht, morele waarden en acceptatie.
  4. Eerste drempel: De overgang naar Lowood School. Een nieuwe wereld, streng en hard, maar ook een kans om zich te ontwikkelen.
  5. Buik van de walvis: De tyfusepidemie op Lowood en de dood van Helen Burns. Dit confronteert Jane met vergankelijkheid en het belang van haar eigen waarden.
  6. Weg van beproevingen: Als gouvernante bij Thornfield ervaart ze een reeks beproevingen: omgaan met sociale ongelijkheid, haar gevoelens voor Mr. Rochester, en geheimen in het huis.
  7. Ontmoeting met de godin: De liefde tussen Jane en Rochester bloeit op: een diep gevoel van gezien worden en verbondenheid.
  8. De verleidster: Jane’s verlangen om Rochester’s minnares te worden na de ontdekking van zijn vrouw Bertha Mason. De verleiding om trouw te blijven aan liefde boven haar principes.
  9. Verzoening met de vader: Jane kiest ervoor zichzelf trouw te blijven en verlaat Rochester: een daad van morele volwassenheid en onafhankelijkheid.
  10. Apotheosis: Bij de Rivers-familie vindt Jane rust, steun en herontdekt ze haar eigen waarde. Ze krijgt erfenis en onafhankelijkheid: een nieuwe staat van vrijheid.
  11. Ultieme gift: Ze verwerpt St. John Rivers’ kille voorstel om met hem te trouwen en als missionaris naar India te gaan. Ze kiest liefde én trouw aan zichzelf.
  12. Weigering van de terugkeer: Er is een moment dat Jane zou kunnen blijven bij de Rivers-familie en een veilig, conventioneel leven leiden. Maar ze voelt dat dit niet haar pad is.
  13. Magische vlucht: Ze hoort Rochester’s stem in haar verbeelding roepen, een bovennatuurlijke roep die haar terugleidt naar Thornfield.
  14. Redding van buitenaf: Ze ontdekt dat Thornfield is afgebrand, Bertha dood is en Rochester blind en gewond is. Dit schept de mogelijkheid voor een nieuwe, gelijkwaardige relatie.
  15. Terugkeer over de drempel: Jane keert terug naar Rochester, niet langer als afhankelijk gouvernante, maar als financieel onafhankelijke vrouw met eigen waarden.
  16. Meester van twee werelden: Ze trouwt met Rochester vanuit liefde, maar ook vanuit innerlijke vrijheid en gelijkwaardigheid.
  17. Vrijheid om te leven: Jane leeft in balans: trouw aan zichzelf, verbonden met Rochester, en vrij van de innerlijke en uiterlijke ketens die haar vroeger gevangen hielden.

De animatiefilm De Leeuwenkoning van Disney laat zien hoe een avontuur instappen niet altijd je eigen keuze is, maar je wél helpt groeien.

  1. Gewone wereld: Simba is een welp in Pride Rock, genietend van een zorgeloos leven en de belofte dat hij later koning wordt.
  2. De roep tot avontuur: Zijn nieuwsgierigheid en Scars manipulatie lokken hem naar de olifantenbegraafplaats: de eerste stap richting gevaar en verantwoordelijkheid.
  3. Weigering van de roep: Simba voelt zich klein en onervaren, zeker na Mufasa hem streng toespreekt. Hij twijfelt of hij ooit geschikt is als koning.
  4. Ontmoeting met de mentor: Mufasa is de eerste mentor, later wordt dit Rafiki, die hem helpt herinneren wie hij werkelijk is.
  5. Eerste drempel: De dood van Mufasa. Simba voelt zich schuldig en vlucht het koninkrijk uit: hij stapt letterlijk zijn oude wereld uit.
  6. Tests, bondgenoten, vijanden: In ballingschap leert hij Hakuna Matata kennen bij Timon en Pumbaa. Ze zijn bondgenoten, maar ook een afleiding van zijn ware pad. Scar regeert intussen als vijand.
  7. Ontmoeting met de godin: Nala verschijnt opnieuw in Simba’s leven en herinnert hem aan wie hij is — een liefdevol, maar ook confronterend moment dat zijn transformatie in gang zet.
  8. De verleidster: De verleiding is om in Hakuna Matata te blijven hangen: zorgeloos leven, weg van verantwoordelijkheid. Het comfortabele nietsdoen.
  9. Verzoening met de vader: In de wolken verschijnt Mufasa: “Remember who you are.” Dit is de spirituele verzoening met zijn vader en met zijn bestemming.
  10. Apotheosis: Simba begrijpt dat zijn angst en schuldgevoel hem niet langer hoeven tegen te houden. Hij groeit in wijsheid en kracht.
  11. Ultieme gift: Zijn herwonnen identiteit als koning, en de kracht om terug te keren en Scar te confronteren.
  12. Terugkeer weigering: Eerst nog weerstand: hij zegt tegen Nala dat hij niet terug kan. Maar uiteindelijk kiest hij wél voor zijn pad.
  13. Magische vlucht: Zijn terugkeer naar Pride Rock door storm en regen.
  14. Hulp van buitenaf: Timon, Pumbaa en Nala vechten mee tegen Scars hyena’s.
  15. Terug over de drempel: Simba keert terug naar Pride Rock, waar hij Scar confronteert en de waarheid over Mufasa’s dood hoort.
  16. Meester van twee werelden: Hij accepteert zijn rol als koning, maar mét de lessen van zijn ballingschap: hij kan zorgeloosheid én verantwoordelijkheid combineren.
  17. Vrijheid om te leven: Het koninkrijk herstelt zich; Simba en Nala hebben een welp. De cirkel is rond.

Hoe positieve desintegratie en de reis van de held samenvallen

De reis van de held en de theorie van positieve desintegratie zijn eigenlijk twee manieren om hetzelfde proces te beschrijven.

Hero’s JourneyPositieve Desintegratie
0. De gewone wereld – de held aan het begin van haar verhaalJe leeft volgens de verwachtingen van buitenaf (fase I – primaire integratie)
1. Roep tot avontuur – een uitdaging of kans dwingt veranderingJe voelt dat er meer is dan het leven volgens andermans normen (fase I begint te wankelen)
2. Weigering van de roep – angst en twijfel houden je tegenVerwarring, piekeren en twijfel (fase II – unilevel desintegratie)
3. Bovennatuurlijke hulp – mentor of inzicht helpt de heldJe ontdekt bronnen: boeken, therapie, gelijkgestemden; eerste glimp van je eigen waarden
4. Eerste drempel – je stapt een onbekende wereld binnenJe oude overtuigingen botsen met nieuwe inzichten, er is geen weg terug
5. Buik van de walvis – overgave, het oude leven sterft afDiepe crisis: je beseft dat je nooit meer volledig kunt passen in het oude zelfbeeld
6. Weg van beproevingen – obstakels en lessen dwingen groeiFase III – multilevel desintegratie: intense innerlijke strijd, dynamismen zoals schuldgevoel en zelfreflectie trekken je vooruit
7. Ontmoeting met de godin – ervaring van liefde of betekenisJe proeft verbondenheid met een groter doel of waarde; het voelt alsof er zin in de chaos zit
8. De verleidster – afleiding of de roep van gemak/machtVerleiding om terug te vallen in oude patronen of jezelf te verloochenen
9. Verzoening met de vader – confrontatie met autoriteit of innerlijk gewetenJe doorleeft de botsing met verwachtingen van buitenaf én je eigen innerlijke criticus; volwassenwording
10. Vergoddelijking (Apotheosis) – hoger bewustzijn, inzichtJe overstijgt oude conflicten en krijgt een helder zicht op jouw eigen waarden (fase IV – georganiseerde multilevel desintegratie)
11. De ultieme gift – de beloning van de reisHet innerlijk kompas zelf: een diep ervaren besef van wie je bent en wat je belangrijk vindt
12. Weigering van de terugkeer – de nieuwe wereld voelt te kostbaar om te verlatenTwijfel: hoe deel je je nieuwe zelf met een omgeving die jou nog in je oude rol ziet?
13. Magische vlucht – ontsnappen met de schatJe verdedigt je nieuwgevonden waarden, soms tegen weerstand van buitenaf
14. Redding van buitenaf – hulp van bondgenoten bij terugkeerSteun van gelijkgestemden of inspirerende voorbeelden helpt je vasthouden aan je pad
15. Terugkeer over de drempel – wijsheid integreren in het gewone levenJe brengt je authentieke waarden in praktijk, ook in relaties, werk en keuzes
16. Meester van twee werelden – balans tussen innerlijk en uiterlijkFase V – secundaire integratie: je bent trouw aan jezelf én verbonden met de wereld
17. Vrijheid om te leven – leven zonder angst, vol aanwezigheidJe leeft vanuit authenticiteit, zonder druk om te voldoen, vrij om te scheppen en te zijn

Het echte leven

Marlies (38) had alles wat ze ooit dacht te willen: een goede baan, een mooi huis, zekerheid. Toch voelde ze zich leeg. Alsof ze in een leven van iemand anders leefde. Ze werd somber, sliep slecht en vroeg zich af of er iets mis met haar was. Ze maakte een afspraak met de huisarts.

Op aanraden van een vriendin om ‘iets leuks te gaan doen’, meldde ze zich aan voor een schrijfgroep. Onder aanmoediging van haar groep liet ze de ‘brave’ verhaaltjes los en liet zichzelf meer zien. De teksten die uit haar pen kwamen waren rauw en eerlijk, en lieten zien hoeveel strijd er in haar woedde.

Toen haar manager haar een promotie bood, brak er een storm los: kiezen voor succes of voor zichzelf? Haar vriendinnen en partner snapten het niet helemaal, al wilden ze haar wel steunen. “Je zou gek zijn als je dit liet lopen,” zei iemand. En diep vanbinnen wilde ze het óók: zekerheid, waardering, status. Maar tegelijk voelde ze hoe er iets in haar stikte bij het idee.

Tussen alles door klonk de stem van haar strenge vader in haar hoofd, die fluisterde dat ze niet mocht falen. Jarenlang had ze die stem gevolgd… tot nu. Voor het eerst besloot ze hem te trotseren. Ze schreef haar meest persoonlijke verhaal en publiceerde het, met bonzend hart, doodsbang voor afwijzing. Er kwam kritiek, scherp en pijnlijk. Maar juist daar doorheen klonk iets anders: onverwachte steun, mensen die zeiden dat haar woorden hen raakten.

In deze woelige tijd ontdekte Marlies haar eigen kompas. Het was geen makkelijk pad: ze verloor enkele contacten, zekerheden vielen weg. Toch koos ze bewust voor haar waarden en maakte ruimte voor schrijven – niet als luxe, maar als noodzaak. Zo durfde ze haar leven opnieuw vorm te geven. En uit de breuk groeide iets nieuws: een verhaal dat echt het hare was, en de vrijheid om eindelijk haar eigen pad te volgen.

Wat Campbell in verhalen beschreef, benoemde Dabrowski als psychologisch proces. Beide laten zien: het dieptepunt is niet het einde, maar het begin van een nieuw niveau van groei.

Jouw eigen verhaal herschrijven tot heldenreis

Het verhaal van Marlies in het kader hierboven, kán een heel vervelend verhaal zijn. Over een heftige burn-out, het verlies van een vriendschap, iemand die de druk van de maatschappij niet aankan. Een verhaal van mislukking en crisis. Maar bekeken vanuit Dabrowski en de reis van de held, is het een verhaal van transformatie en overwinning.

We zijn vaak geneigd om onze eigen situatie te zien vanuit de crisis waar we in verkeren, niet vanuit het grotere verhaal van groei. Maar dat kán wel. Het mooie is: je hoeft niet te wachten tot iemand anders jouw verhaal schrijft. Je kunt zelf jouw reis opnieuw verwoorden. Schrijven is een krachtige manier om je ervaringen betekenis te geven en chaos om te vormen tot een pad.

Vier stappen om je eigen levensverhaal te herschrijven

  1. Beschrijf je huidige verhaal
    Hoe vertel je jezelf nu vaak aan anderen? Welke woorden gebruik je, welke rode draden komen steeds terug?
  2. Leg je verhaal langs de heldenreis of positieve desintegratie
    Waar zie je dat er crisis of conflict was? Waar botste jij met jezelf of met de wereld? Welke momenten waren draaipunten?
  3. Vraag je af waar je nu staat
    Ben je nog middenin de beproevingen? Sta je bij de poort van je diepste crisis? Of leef je al meer vanuit je eigen waarden?
  4. Schrijf vooruit
    Hoe wil je dat jouw verhaal verdergaat? Welke waarden wil je als kompas gebruiken? Welke keuzes horen daarbij?

Door dit te doen, maak je jezelf tot auteur van je eigen levensverhaal. Je bent niet langer een passieve hoofdpersoon, maar een bewuste schrijver van je reis.

Call to Adventure – de schrijfgroep

Wil je dit proces niet alleen lezen, maar ook beleven? In mijn praktijk start ik binnenkort de schrijfgroep Call to Adventure.

In tien wekelijkse bijeenkomsten combineren we:

  • reflectie op jouw persoonlijke reis en positieve desintegratie,
  • schrijfopdrachten om je levensverhaal opnieuw te formuleren,
  • én sprintjes in je fictie of ander creatief schrijfproject.

Zo werk je parallel aan twee verhalen: dat van jouw eigen leven en dat van je personages. En al schrijvend ontdek je dat die twee vaak meer met elkaar te maken hebben dan je dacht.

Hoor jij de roep?

De theorie van positieve desintegratie en de reis van de held vertellen hetzelfde: groei voelt vaak als afbrokkelen. Maar juist in die chaos ligt je kans om te worden wie je werkelijk bent.

Dus als je voelt dat je verhaal niet meer klopt, weet dan: dit is geen einde. Het is je roep tot avontuur.

Bronnen

Joseph Campbell – The Hero with a Thousand Faces (1949)
Kazimierz Dąbrowski – Personality-Shaping Through Positive Disintegration (1967)
Susan Daniels & Michael Piechowski – Living with Intensity (2009)
Kathee Jones – Positive Disintegration and the Hero’s Journey (2016)
James T. Webb – Searching for meaning (2013)

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *